Podział przewozów kabotażowych
Przewozy kabotażowe dzielimy na:
- przewozy kabotażowe na terenie UE, z wyłączeniem Niemiec (klauzula spełnia wymogi, które są określone w Rozporządzeniu parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych),
- przewozy kabotażowe na terenie Niemiec (klauzula spełnia wymogi, które są określone w Rozporządzeniu parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych oraz postanowienia § 7a niemieckiej Ustawy o transporcie drogowym
Dodatkowo, zgodnie z prawem, firmy transportowe mogą wykonać jedynie trzy przewozy kabotażowe podczas realizacji zlecenia. Ostatni rozładunek kabotażowy musi mieć miejsce maksymalnie siódmego dnia po rozładunku transportu międzynarodowego. Firmy transportowe, wjeżdżające do kraju, w którym planują kabotaż bez ładunku, mogą wykonać w jego ramach wyłącznie jeden przewóz.
Aby spełnić warunki wymagane dla kabotażu, firmy transportowe zobowiązane są do udokumentowania realizacji przewozu międzynarodowego. W tym celu przedstawić muszą list CMR z pierwszego przewozy, jakim był w tym rozumieniu przewóz międzynarodowy na terenie drugiego kraju członkowskiego.
Niezbędnym dokumentem jest też list przewozowy dla każdego transportu kabotażowego. List przewozowy powinien zawierać takie informacje jak dane i podpis nadawcy, przewoźnika i odbiorcy ładunku, adres dostawy ładunku, opis i waga ładunku oraz numery rejestracyjne pojazdu dokonującego przewozu kabotażowego.